סוגי שמני המנוע

–          שמני מנוע מינראליים: אלה הם שמנים קונבנציונליים. עם זאת, הם מוגבלים ביכולת הביצוע במנועים החדשים שבהן מרווח הטיפולים ארוך, תפוקות המנוע גבוהות ויש דרישה לצמיגות שמן נמוכה. דרגות הצמיגות המאפיינות שמנים מינראליים הן 10W-40, 15W-40 או 20W-50.

–          שמן מנוע חצי סינטטי: לא קיים מונח מקצועי כזה. המונח הנכון הוא שמן מנוע סינטטי חלקי, זהו שמן מינרלי הכולל בין 15% ל 25% שמן סינטטי.

–          שמן מנוע בטכנולוגיה סינטטית: אלה שמנים בסיסיים שעברו עיבוד נוסף  בשיטות משוכללות בבתי הזיקוק. פיתוח שמנים בטכנולוגיה סינטטית אפשר פיתוח מנועים מתקדמים העומדים בדרישות גבוהות. שמנים אלה נדרשים כיום כמעט בכל הרכבים החדשים.

–          שמן סינטטי מלא הפך לשמן המקובל במנועיים עתירי טכנולוגיה של ימינו. למרות תנאי העבודה הקשים והביצועיים הגבוהים יותר ניתן, הודות לשמנים הסינטטיים, לשמר ולהאריך את מרווחי החלפת השמן וכן להגדיל את אורך חיי המנוע. כיום קיימת מגמה להחלפת השמן הסינטטי המלא בשמן בטכנולוגיה סינטטית.

–          שמן מנוע דיזל: יתרונותיו הם היכולות לטפל בעומסי פיח גבוהים, וכך לאפשר להמשיך להשתמש ברכב עד למועד החלפת השמנים הבאה, בבטחה ובידיעה שחלקיקי הפיח נאספים ומפורקים ע"י השמן.

–          שמני עומס כבד (HD): שמנים אלה כוללים תוספים. רק ע"י הוספת התוספים ניתן לספק את צרכי המנועים האולטרה מודרניים, התוספים מקנים לשמן את התכונות הרצויות. כמעט כל שמני המנוע המודרניים כוללים תוספים. התוספים הם חומרים כימיים המוספים לשמן על מנת לשמר תכונות קיימות או על מנת להוסיף תכונות חדשות. נוגדני חמצון, לדוגמה מונעים את "הזדקנות" השמן, תוספי ההגנה מצפים את המנוע ומונעים שחיקה, תוספי טיהור מנקים את המנוע. התוסף פועל בהתאם לצורך במוקדי החיכוך. תוספי השמן מורכבים מסוגים ומכמויות שונות של כימיקליים. בעגה הטכנית, השמנים הם "בלנדד". התוספים מהווים כ-17-28% מהשמן במנוע מודרני.

Facebook Comments